Panda Boy Story Panda Boy: Pengalaman Temuduga Jadi Cikgu

20 May 2014

Pengalaman Temuduga Jadi Cikgu



Beberapa hari yang lepas,aku kena temuduga kat Kuala Lipis,Pahang untuk jadi Cikgu.Dalam ramai-ramai kawan-kawan aku,aku jugak yang kena campak kat Pahang.Nak buat macam mana...Dah takdir namanya.Terima ajelah.Aku kena temuduga untuk jadi cikgu Sains...oooo....
So,aku daftar pukul 8 dan penyelia pun bla..bla..bla...bagi taklimat itu ini.Sekejap je...lepas tu aku dan kenalan baru aku bergerak ke bilik temuduga.Bayangkan...temuduga aku pukul 10:30  pagi tapi disebabkan budak-budak yang kena pukul 9 pagi hanya dua orang yang datang,terus diaorang  panggil budak yang interview pukul 10:30 pagi.Terkejut jugak tapi relaks ajelah.Aku hanya baca sikit-sikit je pasal isu semasa.Ingat tak ingat hal lain.
Masuk je dalam bilik...DUP....DAP.!!!DUPP!!!DAPP!!!...sampaikan aku sendiri boleh dengar dengupan jantung aku.Kuat bebenor mengepam darah.Tangan jangan cakap.Basah habis...Gedebor....Hahaha...Lepas susun ikut abjad nama,panel mula suruh perkenalkan diri.Aku pun bla.....bla...bla....pasal diri aku.Tergagap jugak.Panel just cakap biasa-biasa je dengan senyuman apa semua.Tapi tetap berdebar.
Lepas tu,tayang video dan panel suruh ulas pasal video.Video yang aku tengok tu pasal seorang atlet lelaki yang berlari atas trek lepas tu dia macam kekejangan dan jatuh.Dia tetap bangun untuk meneruskan larian.Tetiba ayah dia datang dan papah dia sehingga ke garisan penamat.
Habis je tayang,tina untuk ulasan.Panel tanya apa perasan anda ketika melihat video itu...and....bla..bla...
Kali bukan ikut turn dah.Siapa nak ulas silakan.Aku atas pagar..hehe...tak awal sangat dan tak lewat sangat bagi ulasan.Aku pun ulas itu ini....bla..bla...bla...
Lepas tu adalah beberapa soalan yang dia tanya.Aku dah lupa dah.Tapi soalan terakhir dia untuk aku memang power.Dalam ramai-ramai lingkungan 7 orang,soalan aku sorang je yang lain.Panel perempuan tu tanya aku macam mana aku nak ajar budak-budak pasal larutan?Larutan?Aku pun...hah?...Fikir dulu sekejap.Aku pun pergi cerita pasal menyediakan larutan garam.


Bla....bla...bla....habis aku merapu meraban.Gagap habis.Ayat pun tunggang langgang.Tapi still okey.Nada kena mantain habis biarpun terketar-ketar.Lepas habis je sesi interview,aku fikir balik apa yang aku merapu tadi.Apasal lah aku pergi cerita pasal larutan garam? Takkan nampak dengan jelas perbezaan larutan garam yang tepu dan tak tepu.Baik aku cerita pasal gula.Adooiiii....Habis lah aku....berserah aje lah.Aku dah cuba yang terbaik..Biarlah Allah yang tentukan....hurm.....



Amacam aku punya citer??Bez x??Kalau bez sila lah Like dan Comment

1 AsaRi Chan:

  1. pergh perghh. pening pulak kita baca entry orang nervous ni.. terabur semua ayat.. hahaha...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...